Sabtu, 30 Jun 2012

Microsoft Surface, Tablet ciptaan Microsoft

Posted by peaqour On 12:21 PTG 0 comments


Tak lama sebelum Google mengumumkan tablet keluaran mereka; Nexus 7, Microsoft terlebih dulu dah announce mereka akan mengeluarkan tablet hasil ciptaan mereka sendiri iaitu tablet yang dipanggil Surface. Persaingan terbaru yang diberikan oleh Microsoft ni akan menjadikan pasaran tablet akan menjadi semakin menarik dengan bertambahnya satu lagi sistem operasi untuk tablet iaitu Windows 8 untuk bersaing dengan tablet yang berasaskan sistem operasi iOS (Apple), Android (Google) dan Blackberry Playbook OS (Research In Motion).

Apa keistimewaan Surface ni kalau nak dibandingkan dengan tablet-tablet yang lain? Memang spesel tapi persoalannya adakah dia mampu memecahkan dominasi iPad dan tablet-tablet android yang dah ada di pasaran. Jangkaan ini disebabkan Surface akan menggunakan sistem operasi Windows 8 yang mana sistem operasi yang sama juga akan digunakan pada komputer desktop dan laptop bila Windows 8 dipasarkan nanti. Di tambah lagi dengan aksesorinya yang memang cun melecun iaitu cover skrinnya (ala-ala smart cover iPad sebab dia juga guna magnet untuk melekap pada tablet) juga adalah sebuah keyboard yang paling nipis di dalam dunia.Adakah ini bermakna tablet ini ialah PC dan PC adalah tablet? Bayangkan kalau inilah strategi Microsoft maka tak mustahil laptop tak lagi diperlukan sebab tablet dah mampu melakukan apa sebuat laptop mampu buat tambahan lagi tablet adalah lebih ringan, lebih mudah alih, lebih ranggi dan boleh di explore lagi tahap kemampuannya. Selain tu tak dinafikan Microsoft mempunyai fan basenya yang tersendiri maka kemungkinan Surface menjadi pilihan kepada pengguna tablet adalah satu yang tak mustahil.

Surface masih lagi belum dipasarkan dan tiada lagi tarikh bila dia akan mula dijual. Surface akan menggunakan 2 jenis prosessor iaitu ARM dan juga Intel yang mana ARM prosessor mempunyai 2 option memori dalaman iaitu 32 GB dan 64 GB. Untuk tablet yang dikuasakan dengan prosesor Intel pulak akan mempunyai option untuk memori dalaman iaitu 64 GB dan 128GB. ARM adalah prosesor yang biasa digunakan oleh tablet-tablet android biasa yang ada di pasaran masakini terutama tablet yang dihasilkan oleh negara copycat China contohnya Ainol Novo Elf dan sebagainya. Microsoft Surface juga adalah sebuah tablet yang boleh berdiri sendiri, literally tak caya tengok gambar kat atas tu. Pada body tablet tu ada stand yang sepanjang tablet dipanggil kickstand so dia tak perlukan cover untuk kita dirikan kalau nak tengok movie. Jom layan spesifikasi untuk Surface setakat yang diberitahu oleh Microsoft:


Cuma satu kekurangan Surface ni ialah 3rd party apps (aplikasi yang bukan dibina dan dikeluarkan oleh pembuat tablet, tapi orang luar iaitu pihak ketiga) yang masih kurang dibuat oleh para developer apps di dunia. Jumlah bilangan apps yang ada dalam Apple Appstore ialah sebanyak 860,000++, jumlah bilangan apps dalam Google Play pulak ialah sebanyak 600,000++ (semakin mengejar Appstore nampaknya) tapi dalam Microsoft Marketplace cuma ada apps sebanyak 100,000++. Banyak beza tu weih... tapi mana tau dengan kemunculan Windows 8 sebagai platform untuk tablet Surface ni akan membuka minda para developers 3rd party apps di dunia untuk membina lebih banyak apps untuk Windows. Sebab Windows 8 juga akan diinstall dalam PC dan laptop makanya pasarannya adalah lebih luas lagi. Kiranya dan macam Mac, Apple punya komputer yang dah mula boleh download apps-apps, games, produktiviti punya apps dan macam-macam apps lagi sama macam kita download dalam smartphone dan tablet.

Jadi sekarang macam mana? Sebuah tablet yang juga sebuah laptop (mungkin la sebab tak keluar lagi, agak agak aje). Mungkin boleh menjadi pilihan korang untuk memilih tablet pada masa akan datang. Disebabkan harga pun takde lagi, menurut Steve Ballmer ianya adalah kompetitif di pasaran. Biasanya kalau kompetitif tu mahal la kiranya tapi diorang ada bagi option yang murah yang guna ARM prosessor, kira ok la tuh.

Untuk tengok sendiri dari lama Microsoft boleh klik sini http://www.microsoft.com/surface/en/us/about.aspx atau nak tengok video masa majlis pengumuman klik sini pulak http://www.youtube.com/watch?v=ervY6As5OcI&feature=related.

p/s: Kalau keluar Microsoft Surface ni, hmmm mau pening jugak nak ambik ni ke atau Apple Macbook Air... hahaha

0 comments:

Catat Ulasan