Isnin, 23 Julai 2012

Fakta Menarik tentang CEO baru Yahoo, Marissa Mayer

Posted by peaqour On 12:15 PTG 0 comments


Yahoo telah melantik CEO baru mereka baru-baru ni iaitu Marissa Mayer yang mana sebelumnya merupakan orang kuat kepada Google. Mungkin ini langkah paling cepat yang mampu difikirkan oleh pengurusan Yahoo dalam usaha mereka untuk kekal bersaing dengan Google. Yahoo kini ketinggalan jauh daripada Google yang mana ia hanya mempunyai portal carian dan lain-lain perniagaan yang berkaitan sedangkan Google dah jauh ke depan dengan mencabangkan lagi bidang perniagaannya ke pasaran telefon bimbit dengan memperkenalkan sistem operasi untuk telefon bimbit iaitu Android, Tablet dan smartphone dengan jenama Google sendiri.

Berikut ada sedikit fakta menarik tentang Marissa Mayer yang mungkin anda teruja bila membacanya:

- Ketika Marissa Mayer dilantik menjadi CEO Yahoo,  beliau sedang mengandung dan dijangka akan melahirkan anaknya dalam tempoh masa terdekat. Jantina mahupun kekangan sebagai seorang perempuan mengandung sememangnya tidak menjadi penghalang untuk sebuah syarikat yang besar untuk menjadikannya seorang ketua, apa yang penting ialah kebolehan.

- Marissa Mayer merupakan orang yang ke-20 menyertai Google pada ketika Google mula-mula ditubuhkan  pada tahun 1999 dan dia dilantik sebagai engineer perempuan pertama di dalam Google.

- Beliau memiliki Ijazah dalam Symbolic Systems dan turut memiliki Master dalam Sains Komputer dan kepakaran beliau adalah dalam bidang Kepintaran Buatan atau Artificial Intelligence daripada Universiti Stanford. Beliau juga dianugerahkan dengan Doktor Falsafah dalam hasil usahanya dalam bidang 'Carian'. Patut la dia kerja dengan Google... doctorate pun dalam 'Carian'.

- Mayer merupakan pencetus kepada produk Google yang paling popular iaitu homepage untuk carian Google yang menggunakan background putih dengan logo Google berwarna warni di atas form cariannya, Google Images, Google News, Gmail Inbox, dia juga mengetuai untuk pasukan Google Maps dan merupakan orang paling dipercayai oleh founder Google; Larry Page dan Sergei Brin.

- Asalnya cita-cita Marissa Mayer ialah menjadi Pediatric Neurosurgeon. Jauh jugak menyimpang tuh daripada doktor jadi engineer kat Google.

- Beliau sukakan aktiviti sukan lasak seperti memanjat gunung Kilimanjaro, menyertai larian marathon, ski. Sapa kata jadi orang besar-besar ni tak bleh join aktiviti sukan. Pompuan lagi derr...

- Beliau tinggal di penthouse hotel yang dibelinya di Four Seasons Hotel, Sans Fransisco.

- Beliau juga seorang fashionista. Mayer pernah membayar sebanyak $60,000 semata-mata untuk makan bersama pereka fesyen kegemarannya iaitu Oscar De La Renta dalam sebuah majlis lelongan amal.

- Perlantikan Marissa Mayer sebagai CEO Yahoo menjadikan beliau antara tak sampai 20 orang wanita yang mengetuai syarikat Fortune 500.

0 comments:

Catat Ulasan